A közigazgatás fejlesztése szervezetfejlesztési nézőpontból

 

Történelmi fejlődésének XX. századi következménye, hogy miközben egyre több funkciót vállalt teljesíteni, az állam szervezete valamennyi európai országban mind komplexebbé, bürokratikusabbá, és egyre költségesebben fenntarthatóvá vált. Ebből adódik, hogy az európai országok közigazgatási reform – törekvéseit hasonló problémák megoldása mozgatja:

A közelmúlt államreform törekvéseinek kormányzati részről a 2007-ben elindított Államreform Operatív Program adott elméleti és finanszírozási keretet. Ebben a nagyszabású szervezetfejlesztési programban szakembereink a Kőbányai Önkormányzat Polgármesteri Hivatala szervezetfejlesztési projektjében vettek részt.

A 2007-ben meghirdetett Államreform operatív program a közigazgatással szemben az alábbi 3 elvárást fogalmazta meg:

adófizetőként a minél olcsóbb működést várják el,
állampolgárként a (pl. kulturális, környezeti, szociális, települései) értékeik védelmét és a közjó előmozdítását igénylik,
ügyfélként pedig a gyors, egyszerű és megfizethető ügyintézést követelik meg.

A jövő kritikus eleme a sajátos tudást birtokló, felelősségvállalásra kész és képes motivált munkavállaló. A technológiai fejlődés és a gyorsuló környezeti változások folyamatos megújulásra késztetik a közigazgatási intézményeket is. A szolgáltató közigazgatás megvalósítására csak a munkafeladatokat minél magasabb szinten végrehajtó emberi erőforrás lesz képes.

A fejlesztés elsődleges célja az, hogy a munkatársak egyéni kompetenciáinak fejlesztésével és a csoportmunka hatékonyságának javításával képessé tegye az intézményt arra, hogy stratégiáját minél sikeresebben megvalósítsa és továbbfejlessze.