Amikor a fejlesztéshez szükséges inputokat a belső igények és szükségletek adják, olyan külső támogatásra van szükségük, amely
- facilitál, támogat, katalizál,
- kérdez, ráébreszt,
- erőforrásokat tár fel,
- átadja a módszert,
- feltételezi az Önök aktivitását,
- tartós sikert eredményez.
A működési folyamatok fejlesztésének állomásai:
- a vállalati és üzletági stratégia fejlesztése,
- a működési folyamatok fejlesztése,
- változásmenedzsment.
A vállalati és üzletági stratégia fejlesztése
A workshopokon és információgyűjtés útján rendszerezett piacelemzés és önértékelés alapján aktualizáljuk a stratégiai elképzeléseket, majd BSC módszerrel kiegészítjük olyan mutatószámokkal, amelyek révén nyomon követhetőek mind az akciók, mind azok teljesülése. Meghatározzuk a célparamétereket vállalati szinten és a megadott stratégiai fontosságú területek vonatkozásában:
- cél
- mutató
- célérték
- ütemezés
Itt nem csak gazdasági célokat fogalmazunk meg, hanem a piaci munkára, fejlesztésekre, működési hatékonyságra vonatkozóan is.
Ezt követően a hosszú távú cégszintű célokat lebontjuk a folyamatok, felelősök szintjére a célértékek eléréséhez szükséges akcióterv megfogalmazásával együtt. A jelenlegi helyzet és a célértékek eléréséhez szükséges erőforrások közötti rés áthidalására akciókat definiálunk.
A kialakítás lépései:
- a stratégia aktualizálását, lebontását támogató piacelemzés,
- meglévő stratégiai elképzelések aktualizálása, számszerűsítése, lebontása releváns területekre, BSC alapon,
- akcióterv kialakítása,
- akciók szinkronizálása,
- stratégia kommunikálása;
A folyamat során az egyes lépések elvégzésére bevonjuk a szervezet kulcsembereit is, hiszen jelentős húzóerőt képviselnek majd a megvalósítás során. A kiemelt fázisokhoz tartozó eredményeket kommunikáljuk a munkatársak felé. A középtávú és éves tervezésbe beépítjük a stratégiából adódó akciókat a fenntartó munkamenet feltételei mellé. Eljutunk a sarokszámok meghatározásától a feladatokhoz tartozó erőforrás tervezésen keresztül a konkrét tervtáblák kitöltéséig, melyek beépülnek a vezetői információs rendszerbe és alapjai az érdekeltségi rendszernek
A működési folyamatok fejlesztése
A stratégiai célértékek, a konkrét vevői elvárások – legyenek azok külső piaciak vagy szervezeten belüliek – adnak inputot a működési folyamatok újraszervezéséhez.
A folyamatok fejlesztése a folyamatmodell áttekintésével indul, a fő- és támogató folyamatok, a hozzájuk tartozó célok, minőségi paraméterek definiálásával. Ezt követően kerül sor a tevékenységszintű lebontásra a jellemző paraméterek (input/kitől, felelős, határidő, output/kinek, feltételek) és az erőforrás szükségletek meghatározására. A fejlesztett folyamatokat D-Risc-ben rögzítjük.
A feladatokhoz tartozó szereplők szerinti kigyűjtéssel meghatározzuk a szervezeti egységek feladatlistáját.
A kialakítás lépései:
- a tevékenységlánc folyamatának specifikálása,
- az egyes szakaszok és a hozzájuk kapcsolódó teljesítményátadások definiálása,
- a szakaszokhoz tartozó tevékenységek részletezése, jellemzők meghatározása,
- a funkciókhoz tartozó működési felelősségek összegyűjtése,
- a kialakított új folyamatok kommunikálása
A változások kezelése
A változás sokszor kényelmetlen, de mi azt valljuk, hogy legyen a változás izgalmas játék, amivel felszínre hozzuk az igazi értékeket. Ez egyben a küldetésünk is.
A szervezeti változásokra való felkészülés az üzleti – de akár a non-profit, vagy önkormányzati – szervezetek egyik legmeghatározóbb versenyelőny-forrása. A működési struktúra és a szervezeti kultúra megújítása összetett vezetői kihívás, amely egyszerre feltételez jó elemző képességet és magas szintű motivációs gyakorlatot. A változásmenedzsment lehetővé teszi a szervezet kulcsembereinek, vezetőinek, hogy saját maguk segítsék és irányítsák a változásokat, valamint kezeljék a változásokkal természetesen megjelenő ellenállásokat.
A szervezeti változás általános folyamata: szervezeten belüli vagy kívüli problémák miatt körvonalazódik a változás szükségessége. Szükség van konkrét változtatási ötletre, amit el kell fogadtatni, és az erőforrásokat biztosítani. Ez után következhet a megvalósítás, értékelés és lezárás.
A változás gyorsabban következik be és eredményesebb, ha az embereket tájékoztatják, lelkesítik, meghallgatják és a döntéshozatalba bevonják